Tøffe tider, store muligheter


Han har fått drømmejobben i Ulsteinvik, og utvikler fremtidens skip. Selv om det er utfordrende tider i bransjen, er han ikke i tvil om at han er på rett sted.

Det første man kan si om arbeidsplassen til André Keane er at den er vakker. På verftet i Ulstein ligger supplyskip og kraner foran et bakteppe av storslått vestlandsnatur.

Sunnmørsalpene ligger en halvtime unna. En skitur der må bare oppleves, sier André.

Han har vært trukket mot havet helt siden han kjørte jolle som barn i Bergensfjorden. Men at han skulle være med å lage noen av verdens mest moderne skip, det visste han ikke da.

Som en del av Ulstein International jobber han med forretningsutvikling. Det kan bety å drive med forskningsprosjekter for å gjøre skipene enda bedre, eller å analysere mulige nye markeder for selskapet over hele verden.

Nylig var han ute på skip i Nordsjøen for å finne ut hvordan Ulstein kan designe båter som gjør oss mindre sjøsyke.

–  Jeg blir inspirert av å være med på å utvikle teknologi som pusher grensene.

– Peis på

Utdannelsen André ville ha fantes egentlig ikke. Han var interessert i kombinasjonen av økonomi og skipsdesign. Så han måtte på en måte skape den selv.

Etter å ha prøvd seg på ingeniørfag i USA og datateknikk, ble det til slutt ingeniørutdannelse på Marin teknikk i Trondheim, kombinert med litt industriell økonomi. Under en karrieredag kom han i prat med Øyvind Kamskaug, som er sjefsdesigner på Ulstein. De fant tonen, og det resulterte i sommerjobb.

Han anbefaler alle studenter å oppsøke bedrifter før de er ferdigutdannet. Han har også en beskjed til de som vurderer å gjøre noe lignende, men ikke vet om det passer for dem.

Peis på, jeg var også veldig usikker på hva jeg skulle studere. Utdanningen skal være en utfordring, det er slik man blir god.

Utfordrende tider

Vi treffer han i en tid hvor bransjen møter store økonomiske utfordringer på grunn av lav oljepris. Men André er optimistisk.

Det er ekstremt utfordrende, og det er hardt å miste kolleger jeg har jobbet tett med. Men det er en industri som alltid har hatt opp og nedturer, man må gi og ta. Det jeg driver med, innovasjon og forretningsutvikling, er måten å møte utfordringene på.

Han er sikker på at bransjen vil se gode år igjen.

Skip vil være der lenge. Hva slags skip er et annet spørsmål. Jeg tror olje- og gassindustrien vil være der en stund til, fordi markedet ikke er modent nok til å være 100 prosent grønt. Men vi bygger opp under grønn industri så godt vi kan.

I verftshallen bak oss er selskapet allerede i gang med å bygge et skip som skal brukes til installasjon av fornybar havvindkraft i Nederland. Ulstein har kastet seg på den grønne bølgen.

Hva er det som gjør deg mest inspirert i jobben akkurat nå?

Det som skjer med digitalisering i disse dager er ekstremt spennende. Digitalisering blir stadig viktigere innen skipsdesign, det kan både bety å lage fremtidens broer, altså styrhus, eller bruke de enorme mengdene med informasjon fra de mange tusen sensorene som finnes på et skip, til å gjøre de enda bedre.